Logo ZOOV
Icoon account Icoon sluiten Mijn ZOOV
Icoon vergrootglas Icoon sluiten Zoeken
Reizen met ZOOV Op Maat tijdens de Paasdagen

Tijdens de Paasdagen komen vaste ritten te vervallen.

U leest meer op onze nieuwspagina.

Met collega’s in de bus van ZOOV Werk

Jacqueline Klein Bluemink en Jan Walvoort zijn collega’s bij Werkbaan Oost in Lichtenvoorde.

Jacqueline Klein Bluemink en Jan Walvoort zijn collega’s bij Werkbaan Oost in Lichtenvoorde. Beiden hebben een indicatie om van en naar het werk te reizen met ZOOV Werk.

Werkbaan Oost begeleidt medewerkers die door een lichamelijke, psychische en/of verstandelijke beperking alleen onder aangepaste omstandigheden kunnen werken. Zijn die omstandigheden optimaal, dan verzetten de medewerkers bergen werk.

Welk werk doe je?
Jacqueline: Drie dagen per week pak ik kinderspeelgoed in. Dat is leuk hoor en gezellig met collega’s.
Jan: Ik doe licht inpak- en montagewerk. Ik werk regelmatig met metaal. Het is allemaal werk dat zittend uitgevoerd wordt. Wel zo handig, omdat ik in een rolstoel zit.

Hoe lang ben je met ZOOV Werk onderweg?
Jan: Ik kom uit de mooiste plaats van de Achterhoek: Winterswijk. Ik zit ongeveer drie kwartier per rit in de taxi. Op donderdag ben ik altijd vrij. Er zijn twee vaste chauffeurs, één komt mij ’s ochtends ophalen en de ander brengt mij weer thuis. Mijn werktijden zijn iets aangepast, omdat ik ’s ochtends eerst ondersteund word door de thuiszorg. We zitten met allemaal collega’s in de bus. Ik ben de enige in een rolstoel. 
Jacqueline: Ik zit ook met meerdere collega’s in de bus. Allemaal uit Eibergen. Het scheelt dat in onze route meerdere collega’s bij één opstappunt staan. Dan is de reistijd  korter. Ik zit ongeveer een half uur in de bus. 

Hoe is de sfeer onderweg? 
Jan: Op maandagochtend praten we soms volop over voetbal. Eén van mijn collega’s is fan van PSV en ik ben fanatiek fan van Twente. Dan gaat het erover wat een feest het was toen PSV kampioen werd of dat het weer balen is dat Twente heeft verloren. Maar ik ben een trouwe fan. Ook als ze verliezen of degraderen. De sfeer is altijd prima in de bus en ZOOV is ook altijd op tijd.

Hoe is het contact met de chauffeurs?
Jacqueline: Ik reis met een bus met een extra lage instap, omdat ik moeilijk loop. De chauffeur helpt me altijd met instappen. Hij houdt mijn tas vast als het nodig is. Toen het glad was, mocht ik aan zijn arm meelopen naar de deur. Dat vond ik heel fijn, want ik houd er niet van als het glad is. De ritten verlopen altijd heel rustig en prettig.
Jan: De chauffeurs zijn heel behulpzaam en helpen me met de lift en het vastzetten van de rolstoel. Als ik thuiskom, dan red ik me wel als ik uit de bus ben. Ik wil graag dingen zelf (blijven) doen. Dat vind ik prettig. Daarom ga ik ook elke zaterdag naar fitness om mijn bovenlijf te trainen. Daar ga ik met ZOOV Op Maat naartoe. Daar maak ik ook regelmatig gebruik van. 

Wat doe je als je ziek/beter bent of bijvoorbeeld een vrije dag wilt doorgeven?
Jacqueline: Laatst werd ik ’s ochtends ziek wakker. Toen belde ik met de planning van ZOOV Werk om te melden dat de chauffeur niet langs hoefde te komen. Want dat hoort zo, maar de planning was er toen nog niet. Ik word namelijk altijd al om 06.45 uur opgehaald en de planning begint om 07.00 uur. Toen stond de chauffeur even later voor niets bij me voor de deur. Dat vond ik vervelend, maar ik kon er ook niets aan doen.
Jan: Ik wil soms ook iets aan de chauffeur doorgeven, maar dan zegt hij dat ik de planning moet bellen. Dat begrijp ik wel. Dat zijn de regels. Het heeft te maken met veiligheid en het kunnen inplannen van ritten. Dat staat natuurlijk altijd voorop. Eigenlijk heb ik verder helemaal geen opmerkingen. Het reizen met ZOOV gaat gewoon goed.

REACTIE VAN ZOOV
We vinden het vervelend dat Jacqueline de planning van ZOOV Werk niet heeft kunnen bereiken. ZOOV Werk is op werkdagen vanaf 06.30 uur aanwezig. Als er onverhoopt niemand bij ZOOV Werk is, wordt u automatisch doorgeschakeld naar een call center waar altijd mensen zijn. We begrijpen dat het fijn is om iets aan de chauffeur door te kunnen geven. Bij ZOOV willen we graag dat een wijziging direct aan de planning van ZOOV Werk wordt gemeld. Zij kunnen dan doorvragen als dat nodig is. En zij verwerken een wijziging direct in de planning. Als de vaste chauffeur bijvoorbeeld ziek wordt, weet de andere chauffeur wat er moet gebeuren.